Herbata zielona to świeże, nie przefermentowane liście krzewu herbacianego. Zbierane ręcznie oraz przetwarzane w godzinę po zebraniu, dzięki czemu zawierają wszystkie właściwości. Na zdjęciu kobieta przerzuca liście zielonej herbaty w czasie suszenia.
Obraz highnesser z Pixabay

Rodzajów herbaty jest wiele. Niektóre z nich pijamy na co dzień, niektórymi lubimy się delektować, a jeszcze inne mają na nas dobroczynny wpływ. Taką właśnie herbatą jest herbata zielona. Nie tylko świetnie smakuje, ale także działa na nas odmładzająco, regenerująco a odpowiednio zaparzona – uspokoi nas, albo pobudzi.

Czym charakteryzuje się herbata zielona?

Pod pojęciem zielonej herbaty znajdują się tak naprawdę różne odmiany herbaty. Różnią się od siebie wyglądem liści, smakiem, zapachem czy zawartością substancji leczniczych i odżywczych. Bowiem określenie „zielona herbata” określa nie jej odmianę a sposób jej przygotowania. Najważniejsze w przetwarzaniu zielonej herbaty jest jednak to, aby zacząć ją suszyć i przerabiać nie później niż godzinę po zerwaniu. Dlaczego? Ponieważ po tym czasie herbata zaczyna fermentować a fermentacja oznacza przekształcenie się w herbatę czarną.

 

Herbatę zieloną zbiera się ręcznie, tak by nie uszkodzić liści ani krzewów herbacianych. Na zdjęciu kobieta z koszem na plecach wrzuca do niego zebrane za pomocą sekatora liście.
Obraz Free-Photos z Pixabay

Co zawiera herbata zielona?

Herbata zielona, tak jak i herbata biała, jako że nie jest przefermentowana zawiera wszystkie dobroczynne składniki, które zawiera krzew herbaciany. Można w nich wyróżnić:

  • polifenole, katechiny oraz flawonoidy – mają działanie przeciwutleniające, zmniejszają powstawanie wolnych rodników w organizmie, spowalniają starzenie się komórek oraz działają przeciwnowotworowo,
  • garbniki – działają łagodząco, łagodzą podrażnienia, mają dobroczynny wpływ na działanie układu pokarmowego, zapobiegają biegunkom,
  • kwasy fenolowe – działające przeciwutleniająco,
  • alkaloidy purynowe (kofeina, teobromina, teofilina) – działają pobudzająco i dodają energii,
  • witaminy z grupy B, C, E i K – bomba witaminowa, która łatwo się przyswaja,
  • potas, glin, fluor, miedź, cynk, mangan – mikroelementy, niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Dlaczego zielona herbata jest zdrowa?

Zielona herbata zawiera wiele dobroczynnych substancji, witamin, mikro- i makroelementów, które mają dobroczynny wpływ na nasz organizm. Naukowcy zafascynowani tradycyjną medycyną chińską postanowili przebadać dokładnie właściwości zielonej herbaty oraz potwierdzili, że posiada ona dobroczynny wpływ na zdrowie.

Jak zaparzać herbatę zieloną?

Herbatę zieloną, tak jak pozostałe rodzaje herbaty, najlepiej parzyć w imbryku do herbaty. I tu już od nas zależy jaki zestaw wybierzemy. Jednak odradza się parzenie herbaty zielonej w żeliwnym imbryku do herbaty – może powodować jego rdzewienie. Jeśli chodzi o sam proces parzenia zielonej herbaty, to wsypujemy do imbryka odmierzoną ilość herbaty (łyżeczka na filiżankę – mocniejsza herbata będzie mieć nieprzyjemny posmak alg). Następnie zalewamy ją wodą o temperaturze nie przekraczającej 80°C. Wyższa temperatura będzie powodować rozpad dobroczynnych właściwości herbaty. Napar zlewamy do filiżanki po 3 – 4 minutach od zalania. Warto też wiedzieć, że herbatę zieloną można parzyć wielokrotnie – każde kolejne parzenie daje jej niezwykły aromat oraz posiada inne właściwości. Herbata zielona z pierwszego parzenia będzie pobudzała, natomiast każda kolejna będzie posiadać mniej kofeiny i teiny – będzie działała lekko uspakajająco.

Zieloną herbatę najlepiej podawać w filiżankach, tak by móc delektować się jej smakiem. Na zdjęciu ktoś nalewa herbatę z imbryka porcelanowego do filiżanki stojącej na spodeczku, obok niej leży łyżeczka.
Obraz dungthuyvunguyen z Pixabay

Herbata zielona a odchudzanie

Zielona herbata zawiera spore ilości kofeiny oraz galusanu epigalokatechiny, są to dwie substancje, które nie tylko pobudzają układ trawienny i przyśpieszają metabolizm, ale także zwiększają spalanie tłuszczów oraz redukują ich wchłanianie. Dlatego też zieloną herbatę poleca się pić przed treningiem, ponieważ będzie miała ona dobroczynny wpływ na szybsze spalanie tkanki tłuszczowej. Kofeina poprawia także wydajność fizyczną, co pozwala na zwiększenie intensywności treningu. Należy jednak wiedzieć, że działanie zielonej herbaty, mimo że potwierdzone badaniami, jest uzależnione od danego organizmu i nie na każdego będzie ona działać tak samo dobrze.

Herbata zielona – przeciwwskazania

Zielona herbata, jak każdy inny składnik leków, ma przeciwwskazania do jej stosowania. Zielonej herbaty przede wszystkim nie powinny pić osoby z:

  • anemią – katechiny, zawarte w liściach herbaty, osłabiają wchłanianie żelaza, może ona w dużych ilościach powodować anemię a także osoby z anemią nie powinny jej pić,
  • kobiety w ciąży i w czasie karmienia piersią – tanina może przyczyniać się do wad płodu oraz może zaszkodzić dziecku,
  • chorobami żołądka – taniny podrażniają błonę śluzową żołądka, dlatego odradza się ją osobom z chorobą wrzodową oraz odradza się picie jej na czczo,
  • nadciśnieniem – może osłabiać działanie leków obniżających ciśnienie, kofeina jest także odpowiedzialna za zwiększenie ciśnienia krwi,
  • osteoporozą – zielona herbata wypłukuje wapń z organizmu, dlatego może przyczyniać się do powstawania osteoporozy oraz powodować problemy u osób cierpiących na nią.

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here